“Kom erachter wat jouw merk uniek maakt!”
#MERKSTRATEGIE
Dylan de Graaf – 4 februari 2020
Elk merk is uniek, ongeacht wat je jouw klanten aanbiedt. Er zijn tientallen zakken paprikachips in de supermarkt verkrijgbaar, toch kies je waarschijnlijk altijd dezelfde. Hetzelfde geldt voor koffie, voor frisdrank, maar ook voor de supermarkt waar je deze producten koopt.
Merkvoorkeur is een krachtig middel – het zorgt voor loyale klanten die met mond-tot-mond reclame meer bereiken dan welk advertentiebudget dan ook. Een van de belangrijkste factoren die bijdraagt aan merkvoorkeur is de Unique Selling Point (USP) – ofwel de eigenschap die jouw merk uniek maakt in de ogen van je klanten. In dit artikel leg ik uit hoe je achter jouw USP komt en hoe je deze kan inzetten!
Door de unieke eigenschappen van jouw merk duidelijk te maken, kunnen klanten jouw merk onderscheiden van je concurrent. Maar hoe achterhaal je dan jouw USP? Komen jouw klanten voor het unieke product dat je aanbiedt? Heb je een grandioos retourbeleid? Misschien biedt jij wel de meest authentieke ervaring? Of is winkelen bij jou het gezelligst?
We hebben een kort stappenplan opgesteld, zodat jij erachter komt wat jouw merk uniek maakt:
1. Wat maakt jouw product of dienst anders dan concurrenten?
Een aantal voorbeelden: een uniek ontwerp, extra lange houdbaarheid, makkelijk schoon te maken, snel resultaat, etc.
2. Wat maakt jou náást je product of dienst anders dan concurrenten?
Denk hierbij aan bijvoorbeeld een gunstige locatie, persoonlijk contact, een presentje bij bestellingen, een niet-goed-geld-terug beleid, etc.
3. Welke positieve reactie krijg je het meeste van jouw klanten?
Ga eens in gesprek met terugkerende klanten: wat geven zij als reden voor de terugkerende aankopen?
Als je het stappenplan doorloopt ga je zien dat een aantal zaken vaker terugkomt. Wat je het vaakst ziet terugkomen is wat jouw merk uniek maakt, je USP! Deze eigenschap, ongeacht wat het is, dient de rode lijn te zijn van jouw merkstrategie en bepaalt hiermee een groot aantal marketingkeuzes. Als flexibele thuisbezorging bijvoorbeeld jouw unieke eigenschap is, is het openen van een fysieke winkel misschien helemaal niet van toegevoegde waarde
Om het optimale uit jouw marketing en communicatie inspanningen te halen dien je deze USP dus als rode draad door te voeren. Dit houdt in dat de verschillende contactmomenten met jouw (potentiële) klanten jouw USP benadrukt. Dit komt in alles terug: de uitstraling van je huisstijl, de content die je op social media deelt, de indeling van de winkel en de manier waarop je klanten te woord staat.
Dit lijkt veel allemaal veel en onnodig werk, maar je doet dit niet voor niks. Een USP bepalen zorgt ervoor dat potentiële klanten een voorkeur krijgen voor jouw merk en je merk sneller zullen benoemen tegen vrienden/familie. Belangrijk hierbij is om niet in te spelen op verschillende USP’s, dus kies er eentje uit waarin je duidelijk investeert.
Dit maakt de USP zichtbaar voor klanten. Laat hierbij in eerste instantie je concurrenten buiten beschouwing. Een USP is iets tussen jou en je klanten. Als je vooral kijkt naar wat concurrenten (nog) niet doen kan het zijn dat je iets kiest wat eigenlijk helemaal niet klopt bij wat jouw merk écht uniek maakt – hiermee sla je de plank mis.
Een USP is dus meer dan een stukje tekst op je website. Het is de positie en benadering van je hele merk. Dit wordt vertaald naar alle contactmomenten die klanten met jouw bedrijf hebben. Je huisstijl, de winkelervaring, de klantenservice. Het is een statement dat je maakt in alles wat je doet. Het onderscheidt je merk en producten van de concurrent en zorgt voor loyale klanten die waardevolle reclame voor je maken!
Wil je hier meer over weten, of ben je benieuwd hoe wij ervoor kunnen zorgen dat jij jouw unieke eigenschappen optimaal inzet? Stuur een mailtje naar dylan@studiorosier.nl om te kijken wat de mogelijkheden zijn!