“Zorgen dat je opvalt tussen concurrenten en door je klanten herkend wordt!”
#MERKSTRATEGIE
Dylan de Graaf – 18 november 2020
Hi, ik ben Dylan – merkstrateeg van Studio Rosier – en ik ga jullie vandaag wat vertellen over het creëren van een herkenbaar merk!
In onze Instagram story deelden we vanmorgen een quiz over huisstijlen – drie eenvoudige voorbeelden van merken die alle drie blauw gebruiken als hoofdkleur in hun huisstijl en toch enorm herkenbaar zijn.
Maar kleur is toch ontzettend belangrijk in de herkenbaarheid van een huisstijl?
Absoluut! En dat zal ik ook altijd beamen. Maar hoe komt het dan dat ik alle drie de merken herken, terwijl ze alle drie – in grote lijnen – dezelfde kleur hanteren? Kortgezegd komt dit door het haakje. Ja, het haakje! Wanneer ik jou vraag om te denken aan een merk dat de kleur rood gebruikt, gaat jouw brein hard op zoek naar het haakje ‘rode merken’. Waarschijnlijk kom je uit bij Coca-Cola, Media Markt, Ferrari of H&M. Hoe groter het aantal haakjes waar een merk aan hangt, hoe beter het bij mensen blijft hangen. Coca-Cola als voorbeeld: het haakje ‘rood’ hebben we al vastgesteld, maar wat denk je van kerst, verjaardagen, ontspanning, verantwoordelijkheid (een colaatje i.p.v. alcohol). En dan hebben we het nog niet eens over de haakjes die gerelateerd zijn aan de producteigenschappen zoals fris, dranken, prik en zoet.
Doordat Coca-Cola zo’n groot netwerk van haakjes ofwel associaties heeft, is het een van de eerste voorbeelden waar mensen aan denken bij een specifiek haakje, in dit geval de kleur rood – afhankelijk van hun eigen referentiekader natuurlijk. Maar dit geldt ook voor het haakje frisdrank – ook dan kom je al snel bij Coca-Cola uit.
Dit is precies waarom de merken in onze quiz herkenbaar zijn. Coolblue (uit de quiz) en concurrent Mediamarkt als voorbeeld: beiden hangen ze aan het haakje ‘elektronicawinkel’, of ze het nou willen of niet. De andere haakjes waar ze aan hangen, die hebben ze wél voor het kiezen. Daarmee proberen ze zoveel mogelijk van elkaar te verschillen – zo ook de kleur – om toch door consumenten herkend te worden. Waar Media Markt de kleur rood geclaimd heeft, is blauw onmiskenbaar van Coolblue. Het zit zelfs in de naam verwerkt.
Een ander voorbeeld vanuit de quiz: combineer de haakjes ‘blauw’ en ‘supermarkt’ en je komt hoogstwaarschijnlijk uit bij Albert Heijn. En hoewel ik kleur nu de hele tijd als voorbeeld gebruik, is dit echt maar één van de vele haakjes waar je zelf de controle over hebt. Misschien heeft Coca-Cola wel een groter budget, maar jij kunt net zo goed op strategische wijze kijken naar de haakjes waar jouw merk aan hangt – en ervoor zorgen dat je opvalt tussen concurrenten en door je klanten herkend wordt!
Ik kan hier eindeloos over doorpraten, maar dat bespaar ik je op je tijdlijn vandaag. Mocht je wel meer willen weten, of benieuwd zijn hoe jouw merk de juiste haakjes kan inzetten? Stuur mij dan een mailtje op dylan@studiorosier.nl en dan kunnen we erover in gesprek.